Nukketeatteri on tuhansia vuosia vanha esittävän taiteen muoto, jota ilmenee kaikkialla maailmassa. Sen arvellaan syntyneen alun perin noin kolme tuhatta vuotta ennen ajanlaskun alkua. Nykyisessä teatraalisessa muodossaan nukketeatteri lienee syntynyt noin viidennen vuosisadan aikaan ajanlaskun alkamisen jälkeen. Juuret nykyisellä nukketeatterilla on antiikin Kreikassa, joten lienee paikallaan tarkastella hieman lähemmin, millaisissa eri muodoissa nukketeatteria esiintyy Euroopassa.
Modernin nukketeatterin syntykoti antiikin kehdossa
Antiikin Kreikkaa pidetään laajalti vastuullisena modernin nukketeatterin muodostumisesta noin viidennen vuosisadan aikoihin. Vaikka tältä ajalta ei olekaan jäänyt paljon reliikkejä jäljelle, tieto on välittynyt muun muassa sellaisten filosofian jättiläisten kuin Aristoteleen ja Platon kirjoituksien kautta.
Rooman ja antiikin Kreikan ajan nuket olivat pääasiassa savesta tehtyjä, mutta myös norsunluuta käytettiin jonkin verran. Nukkeja hallittiin pääsääntöisesti raajoihin kiinnitettyjen narujen avulla. Nuken kreikankielinen vastine tarkoittaakin kirjaimellisesti langoilla liikkuvaa. On olemassa myös todisteita, että nykyään sisilialaisessa nukketeatterissa tyypillinen tapa kiinnittää metallitanko nuken päähän ohjailua varten, kehittyi niin ikään antiikin Kreikassa.
Italialainen nukketeatteri keskiajalta 19. vuosisadalle
Edellisessä kappaleessa esiin tulleen historian vuoksi Italiaa pidetään usein nukketeatterin syntykotina. Ei siis tule yllätyksenä, että siellä vallitsee hyvin vahva nukketeatterin kulttuuri. Italiassa vahva katolilainen kirkko käytti nukketeatteria ensin valistuksen muotona. Myöhemmin sama kirkko kuitenkin käänsi kelkkansa, kun nukketeatteriesityksissä alkoi esiintyä komediaa, jota kirkko ei pitänyt suvaittavana.
Teatteri kehittyi Italiassa valtavasti 18- ja 19-luvuilla, jolla oli positiivinen vaikutus myös nukketeatteriin. Erityisesti marionetit, eli langoilla ylhäältä käsin hallittavat nuket olivat ylhäisten suosiossa, kun kepillä ohjattuja nukkeja pidettiin halpoina köyhälistön huvituksina. Tänä aikana Venetsiasta kasvoi merkittävä nukketeatterin keskus. Parhaimmillaan esityksissä oli nukkeja, joita ohjattiin peräti kahdeksalla eri langalla, joten lavalla alkoi olla liikettä kerrakseen.
Italiassa kehittyi myös laadukas ja erittäin muodikas vaateteollisuus, osittain nukkejen ja osittain ihmisten vaatettamiseksi. Tyylikkäät ison koon mekot ja hameet saat tietysti Zizziltä. Ehkä löydät valikoimasta italialaisia helmiä!
Muut Euroopan maat
Italialaisen teatterin ja kulttuurin levitessä ympäri Eurooppaa sama kävi myös nukketeatterille. Eräs omaperäinen tyylisuunta on ranskalainen Guignol-nukketeatteri, jossa esiintyy saman niminen päähahmo. Guignolin isä oli alun perin hammaslääkäri, joka alkoi pitää nukketeatteriesityksiä työpisteensä edessä houkutellakseen asiakkaita. Ajan myötä esityksistä tuli niin suosittuja, että hän saattoi jättää hampaiden kiskomisen kokonaan pois.
Myös Saksassa ja Itävallassa on pitkä nukketeatteriperinne, joka juontaa juurensa niin ikään Italiaan. Saksalaisessa Lindaun kaupungissa sijaitsee Lindaun marionettiooppera, joka esittää nukeilla suoritettavien oopperoiden lisäksi myös marionettibalettiversiota Joutsenlammesta.
Vaikka modernin nukketeatterin juuret ovatkin vahvasti perinteisessä teatterissa, se on alkanut tehdä selvää tyylillistä pesäeroa esi-isäänsä. Taiteellisen eron lisäksi nukketeatterin erikoisuutena on sijainti. Esitykset tapahtuvat usein kaduilla, puistoissa, rannoilla tai muissa julkisissa ja epävirallisissa paikoissa.